Saturday 5 January 2013

Jiwa Remaja

Assalamualaikum,
Duhai pembaca dikasihi Allah swt,

Selamat membaca liku-liku kehidupan saya sebagai khalifah Muslimah di bumi fana ini,
Hayatilah ~ 

Kisah ini bermula di saat diri saya meningkat dewasa.. Ya , saya akui apabila memegang title sebagai Remaja segala nya saya ingin lakukan dan rasai sebab saya hanya mahu matang kan diri saya, tak nak org lain fikir saya ni kanak-kanak,,, itu yang saya mahu !!,, tak mahu dikongkong,, kerana saya tak suka ada orang control hidup saya sbb saya yakin saya dah besar mampu berdikari,, Masya Allah,, teruk betul kalau difikirkan balik,, Alhamdulillah,, Allah masih lagi bersama saya,, masih peluk hati saya,,betapa daifnya saya ketika itu,,hanya rintihan dan aliran air mata disaat saya menadah tangan memohon ampun segala dosa saya lakukan,, Masya Allah,,

Kini , saya sedar saya masih lagi tidak mampu berdikari sendiri masih perlukan permata hati saya, Ummi dan Abah,,segala nya bersama mereka walhal keluar shopping pom still ajak diorang sebab saya tahu mereka adalah sebaik-baik peneman saya,, Terima kasih Ummi dan Abah... kadang-kadang ad terfikir jugak sampai bila saya nk jd macam ni.. ah fikir apa org kata !! asalkan saya mampu memberikan senyuman lega dipandangan permata hati saya,, pergerakan saya mereka tahu,, jauh dr penipuan,,meskipun saya belajar jauh pun kalau nk keluar saya akan minta izin terlebih dahulu sebab restu mereka amat penting... Ingat tu duhai teman-teman saya !

Masih segar rasanya peristiwa saya meronta-ronta, menangis tak tentu pasal sebab saya nak pergi belajar jauh dari family,,macam-macam saya apply and semuanya jauh di negeri orang,,,tapi apakan daya masih berpijak di negeri sendiri..hahaha.. anak jati TERENGGANU la kan,, tak pe lah saya redha , mungkin disebalik ini ada hikamahnya,, saya terima seadanya,,, 
Pernah jugak saya nyatakankan hasrat nak pergi belajar di negeri Sabah dan Sarawak.. permata hati saya setuju walhal saya tahu jauh dari air muka mereka, tidak sanggup lepaskan anak perempuan mereka jauh meskipun dalam negara Malaysia,,hehe,,

Yang paling banyak protes my nenek,,memang saya rapat sangat-sangat lah , memandangkan rumah saya dengan nenek memang dekat,,hari saya jenguk dia,,hehe,,makan bersama,,teman dia dikala sunyi.. saya panggil dia " Mok" , hah mok la yang banyak pujuk saya jangan lah apply ni sebab macam-macam dia bagi alasan,,contoh yang buat saya tercuit hati,
" tok soh lah g situ, susoh kakgih , nok gi blaja keno naik perahu" katanya..hehe
geli hati rasa,,,tetapi jauh disudut hatinya,,dia akan merindui saya maklum lah cucu mithali..ecece~ hehe,,In Shaa Allah,, Angah sedang mencuba menjadi cucu Solehah ~Aminn..

Paling tersentuh lagi tersentuh qalbu saya bila permata hati saya berpesan, "belajar sungguh angah, Ummi Abah sanggup buat apa saja demi kejayaan anak-anak,,sebab tiada hadiah yang paling bernilai melainkan KEJAYAAN.." Abah Ummi nak sangat tengok anak-anak menyarungkan pakaian graduasi,, Ya Allah, sungguh Indah saat itu jika dikenangkan, dengan aliran air mata kesyukuran atas kejayaan,,tetapi perkara itu belum lagi terjadi dan ia akan terjadi jika saya terus kuatkan hati, menyahut impian mereka,,,, Subhanallah, tak boleh bayangkan senyuman terukir di bibir mereka,,,senyuman mereka pengubat segala kesakitan saya...

Akhir kata, sayangi mereka selagi hayat dikandung badan kerana mereka tiada galang ganti nya..
Wassalam~








No comments:

Post a Comment